A programozás alapjai - Informatika óra ötödikeseknek

Sziasztok!

A mai utolsó blogbejegyzésemben egy olyan informatika óra foglalkozási tervezetét fogom elemezni Nektek. Ezen az órán megismerkedhettünk a programozás alapjaival, a Scratch programozási nyelven keresztül. Elnézéseteket kérem, ha ebben a bejegyzésben néhány helyen nem pontosan fogok fogalmazni egy-két helyen, de ha azt mondom, hogy ez a téma nem áll hozzám közel, akkor nagyon finoman fogalmaztam. Na de azért nézzük meg ezt a tervezetet, és elemezgessünk kicsit.

Az óra első részét frontális munkával indították a tanárok, és ha figyelembe vesszük a témát akkor beláthatjuk, hogy ez elengedhetetlen volt. A leírásban olvasva ez a frontális munka nem is igazán frontális munka volt, inkább kooperáció a tanárral. Itt ugyanis a leírásban olvasva az látható, hogy a tanár megmutatta a bizonyos parancsokat, és a diákok pedig utána csinálták. Ez remek példa arra, hogy együtt dolgozva mennyire hatékonyan lehet az alapokat elsajátíttatni a diákokkal. Így pontról pontra lehet velük haladni, és rögtön kiderülhet a probléma, nem marad le egyik diák sem. Ezen rész során a tanulók megtanulták használni a legalapszintűbb parancsokat, illetve egy-két konkrétabb animációs eszközt is.

Az óra következő részében egy saját kis projektet kellett megcsinálniuk közösen-egyedül, ahogy éppen sikerült. Ennek során egy interaktív születésnapi üdvözőkártyát kellett készítenie mindenkinek, amelyet aztán később bemutatott az osztálynak. A leírásból kiindulva ez a feladat azért jó, mert mindenki kiélheti a kreativitását, és nagyon sokféle megoldás érkezhet a feladathoz motivációtól, kreativitástól, elhivatottságtól függően. Ezen bemutatott projektek pontozva lettek, amely miatt az óra végén lett egy úgymond győztes diák, aki a legjobban, legügyesebben oldotta meg a feladatot. Ezzel véleményem szerint azért vigyázni kell, mert nem mindenkinem sikerülhet első órán minden kis részt elsajátítani, és elsőre olyan munkát kiadni a kezéből, amellyel ő is elégedett lehet.

Összességében egy nagyon érdekes óra lehetett, sajnálom hogy lemaradtam róla. Az óra felépítése jó volt, mindenre gondoltak a tanárok, és azt is fontosnak tartom kiemelni, hogy volt veleje is, nem csak a szórakozás volt a célja.

Reni

Címkék: IKT, mikrotanítás