A Kádár-korszak felelevenítése - Reflexió a 2. mikrotanításról

Sziasztok!

Előzetesként csak annyit, hogy van egy elmaradásom, egy másik mikrotanításról, ezért lehet megtévesztő a poszt címe, de ami késik nem múlik. Viszont amiről most szeretnék Nektek beszámolni az egy mikrotanítás, amely a Kádár-korszakot elevenítette fel nekünk 45 perc keretein belül. Neveket nem említenék, nem is ez a poszt lényege, inkább nézzük meg, hogy miként is zajlott le ez a kis tanóra.

Az óra elején egyből egy kis videó részlettel indítottunk, ami valóban érdekes volt, és aranyos. Az érdeklődést sikerült felkelteni vele, bár az óra eleji videókkal véleményem szerint óvatosan kell bánni. Pontosan az a gyengéje, ami az előnye: könnyen felkelti a figyelmet, viszont előfordulhat hogy nehéz visszahozni a diákokat az óra keretei közé. A videó után kaptunk egy kérdést is: Mi mire emlékszünk a nagyszüleink elmeséléseiből ami a Kádár-korszakra vonatkozhatott? Ez egy kicsit megakasztotta a kezdést, mert egyáltalán nem készültünk ilyesfajta kérdésre, maga a téma is váratlanul ért mindenkit, de szerencsére az óraadók könnyen továbblendültek ezen, és szinte észre sem lehetett venni később.

Az óra első komolyabb részét kvízzel kezdtük, amely személyemnek elég kellemetlen volt. Nagyon hirtelen vágtunk bele ebbe a kérdezős dologba, és ennek a gyenge pontját az óra végén meg is beszéltük. Földrajz-biológia szakosként egyértelműnek gondolom hogy sajnos a Kádár-korszak nem tartozik azok közé a dolgok közé, amikről sokat és részleteiben tudnék beszélni. Emiatt eléggé kellemetlennek éreztem, hogy szinte minden kérdést csak hárman együtt tudtunk megválaszolni a mellettem ülőkkel. Ennek könnyű megelőzése lett volna egy előzetes kis kivonat a témáról egy e-mailben, amit ha elolvasok, talán jobb eredményt is elérhettem volna a kvízzel. Maga a kívz a Socrative.com oldalon lett megcsinálva, jó kérdésekkel, és maga a használata is gördülékeny volt, habár én akkor használtam ez először. De a két előadó felkészült volt a témából, tudták hogyan kell szinte egy perc alatt is elindítani az egész csapatot. Ennek a feladatnak a mellékrésze viszont egy kicsit kritikus megvalósítást kapott. Az eredmények kivetítése az egész osztály/csoport elé az egyetemi körülmények között nem feltétlen rossz ötlet, vagyunk már eléggé felnőttek, viszont egy középiskolai osztályban azért ezzel érdemes körültekintően bánni.

A csoportra osztás a fentebb említett kvíz eredményei alapján történt, igyekeztek minden csoportba olyan embert is tenni, akik kicsit többet értenek a témához, és olyanokat is akik kevésbé. A csoportokra osztás is gördülékeny volt, majd ezek után megkaptuk a feladatsort. Négyszer három fő volt jelen, ami ideális volt a feladatokhoz is. Minden csoportban egy ember egy szöveges anyagot, egy ember egy hanganyagot, egy pedig képanyagot kapott. Ezek az óratartók blogjain voltak elhelyezve, mind nagyon igényes és jó feladat volt. Konkrétan megvoltak adva a pontok, amelyekre választ kellett keresnünk, erre mindössze csak nyolc percünk volt, amelyet a kivetített táblán az Online stopwatch segítségével folyamatosan nyomonkövethettünk. Ez egy nagyon jó dolog volt szerintem. Ennek a feladatnak a lezárása is hagyományos kooperatív módszer volt. Egy szószóló csoportonként, aki ismertette az adott témát (öltözködés, étel- és italfogyasztási szokások, fogyasztás, lakhatás). Erre személyenként három percünk volt, amit mindenkinek sikerült betartani, és nem is sikeredett kapkodósra a vége. 

Az óra lezárása egy kvíz kitöltése lett volna, amit sajnálatosan nem sikerült megoldanunk, egy aprócska hiba miatt, de ez cseppet sem rontott az én szememben az óra eredményességéből. Mindenki hibázik, kellemetlen, de gyorsan továbbléptünk rajta, és enélkül is lezárt, kerek óra képe maradt meg róla a fejekben.

Összességében egy nagyon jó óra volt, jó megvalósítással, és jó pár remek ötlettel. Amit én biztosan megfogok próbálni alkalmazni a saját óráimon az a Socrative lesz. Körülbelül annyi készüléssel, mint amennyi idő alatt egy dolgozatot papír alapon összeállítunk, annyi idő alatt itt is bőven össze lehet készíteni egy kérdéssort, amelyekhez akár időkorlátokat is adhatunk. Ez akár ellenőrzésnek is jó az óra elején, illetőleg akár dolgozat helyett is lehet ilyen formában végezni a számonkérést. Már amely iskolákban adott erre a technológiai háttér. A témakör szinte bármelyik lehet, nekem hirtelenjében a földrajzhoz kapcsolódóan az övezetesség és az éghajlatok témája az, amibe rögtön beletudnám illeszteni. Akár fordított osztályterem módszerrel, az óra elején előzetes tudásfelmérésre, leellenőrizni azt, hogy ki az aki elolvasta a kiadott anyagrészt, és ki az akinek valamilyen más elfoglaltság miatt ezt nem sikerült megtennie. De ahogy már fentebb is említettem akár számonkérés formájában is történhet a Socrative alkalmazása, előre meghatározott kérdésekkel, időkorlátokkal. Ennek mindössze csak annyi hiánya van, hogy szigorúan teszt jellegű, sajnos kifejtős válaszok kérésére itt nincs lehetőség. Márpedig a diákok fogalmazási készségének javítása minden tantárgy fontos célja kell hogy legyen.

Reni