Gerincesek bevezetése - Egy foglalkozási terv elemzése

Sziasztok!

Ebben a bejegyzésben egy olyan mikrotanításról olvashattok, amelyen sajnos nem tudtam részt venni, így saját élmény hiányában most nem egy reflexiót fogok Nektek leírni, hanem inkább egy foglalkozási terv elemzést. Mivel a reflexió elengedhetetlen része az hogy személyes tapasztalatot írjak le, így senkit nem fárasztanék ezzel. Ez a poszt így lehet hogy egy kicsit szárazabbra fog sikerülni, de majd meglátjuk. 

Az órát tizedikes biológia órának szánták, fő téma a gerincesek témakör bevezetése volt. Elsődleges szempont a diákok motivációjának a felkeltése volt, így nagyon sokszínűre sikeredhetett az óra. A foglalkozási tervben leírtak szerint, mivel a madarak azok a gerincesek, amelyekkel a legtöbb diák találkozik (itt természetesen kivételt képeznek a háziasított állatok), ezért ezzel lehet talán a legkönnyebben megfogni a figyelmüket. Fontos részt kapott még az óra keretein belül a természetvédelem fontosságára való figyelemfelkeltés, itt a fő példa a magyarországi hüllő és kétéltűfajok kerültek szóba. Itt ugyanis jó tudni, hogy Magyarországon minden kétéltű és hüllő faj védett. Ennek a védettségnek nagyon fontos szerepe van, hiszen minden fajnak, legyen az akár gerinces vagy gerinctelen, nagyon fontos szerepe lehet az adott terület ökológiájában. Pont ezért fontos erre felhívni a gyerekek figyelmét minél hamarabb, hiszen, ahogy az le is volt írva a tervezetben, ez a rész nem kap elég figyelmet sajnos a köztudatban.

Az óra során -visszatérve a madarakhoz, illetve a motiváció felkeltéséhez- a diákoknak le kellett tölteniük egy appot, amely arra használható, hogy bizonyos madárfajokat hang alapján be tud határozni. Ez véleményem szerint azért volt egy nagyon jó ötlet, mert a tanulóknak lesz a saját kezükben egy megbízható határozó, amellyel sikerélményük lehet, és így egyből érdekesebb lehet számukra az adott téma. 

Az óra során megvalósításra került egy kollaboratív rész is, amely során a diákoknak egyedül kellett egy bizonyos kis anyagrészt memorizálniuk egy adott állatcsoportról, majd pedig párokba rendeződve átadták egymásnak a megszerzett tudást, illetve annyit, amennyit sikerült memorizálniuk, ugyanis az előtte kiadott kis anyagrészek vissza lettek szedve. 

Az óra végén az összetett értékelésről szóló leírást olvasva nagyon furcsa volt, hogy többszintű volt. Volt rész belőle a madárhatározó appot használva, volt rész, amelyet a Kahoot-al oldottak meg. Ez azért is hangzik számomra nagyon érdekesnek, ugyanis ezekkel a feladatokkal folyamatosan tudtak pontot szerezni az óra egészében, és nem csak az óra végi kvízben. Így érdekeltek voltak abban, hogy folyamatosan aktívak legyenek az órán, és ne csak testileg legyenek jelen.

Összességében szerintem egy nagyon érdekes óra lehetett, tele jó ötlettel, és tele remek pedagógiai módszerekkel. 

Reni