Gondolattérkép a neten: Mindmapfree.com
Sziasztok!
A mai posztban egy olyan online alkalmazást mutatok be Nektek, amelyet én is körülbelül két hete ismertem meg, az egyik módszertanos gyakorlatom során. Ha valaki szeret gondolattérképet készíteni az óráin, és az IKT eszközöket is előszeretettel használja, azoknak az online mindmap tökéletes választás.
Na és akkor vágjunk is bele.
A honlap amit beszeretnék mutatni Nektek, az a mindmapfree.com. Ez a honlap véleményem szerint a legegyszerűbb felépítésű és használatú a kategóriájában. Habár tény, hogy csak egyszerű illetve hierarchikus gondolattérkép készítésére használható, ez nem csökkent a hasznosságából. A gondolattérképek alkalmazása szerintem minden szakterületen célszerű, mert mindenképpen gondolkodásra sarkallja a diákokat, függetlenül a témakörtől. A saját pedagógiai gyakorlatomban ismertem meg alapjáraton ezt az oldalt, így nem kérdéses, hogy sűrűn fogom használni. A kerettantervből kiemelt fogalmak közül érdeklődési körnek megfelelően választottunk egy témát, amihez készítenünk kellett egy gondolattérképet. Erre szerintem az online megoldás volt a legcélszerűbb, hiszen a való életben is ezeket az eszközöket fogjuk napi szinten alkalmazni.
Az alkalmazási területnek csak a képzeletünk szab határt, hiszen nagyon sokféle gondolattérkép létezik, így minden témához tudunk megfelelőt találni. Nagyon jól alkalmazható ugyanakkor több fajta óra típusban, illetőleg eltérő célok alkalmazására. Gondoljunk itt először csak a szimpla előzetes ismeretfelmérésre, attitűdök megismerésére akár. Egyszerűbb témák esetén az előzetes tapasztalatok feltárása azért is segítheti az új anyag tanulási folyamatát, mert ha személyes élményük kötődik az adott témához kapcsolódóan, akkor lényegesen könnyebben megy végbe a rögzülés folyamata. De akár a kiadott házi feladat ellenőrzésére is remek lehetőséget ad. Ide tökéletes példa a fordított osztályterem esete. Előre kiadjuk a tananyagot feldolgozásra, majd ellenőrzésképp közös gondolattérkép felrajzoltatásával ellenőrizzük a diákok alaposságát.
Összességében úgy vélem, hogy az ilyen online platformok ismerete mindenképpen csak gazdagíthatja az óráinkat, és a diákoknak is közös élménnyé teheti a tanulást, illetve a megtanult anyag rögzítését.
Végezetül pedig egy kicsit vicces gondolattérképet szeretnék veletek megosztani, hogy azért lássuk, és a diákok is tudják, nem csak tanulásra lehet használni a gondolattérképeket.